Ο ΠΙΣΤΟΣ

Ο ΠΙΣΤΟΣ

118 λεπτά

Κοινωνικό

Ρωσία

2016

Σκηνοθέσία

Κίριλ Σερέμπρενικοφ

ΗΘΟΠΟΙΟΙ

Πετρ Σκβόρτσοφ, Βικτόρια Ισάκοβα, Τζούλια Ογκ.

υπόθεση

Ο Βενιαμίν, ένας έφηβος εν μέσω θρησκευτικής αναζήτησης μεταμορφώνεται σε ένα σύγχρονο Ταρτούφο που φέρνει με τις ερωτήσεις του τα πάνω κάτω, με την μητέρα του, τους συμμαθητές του και ολόκληρο το σχολείο.

 

– Μπορούν τα κορίτσια να πηγαίνουν στην πισίνα του σχολείου με μπικίνι;

– Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση έχει θέση στο σχολείο;

– Είναι σωστό η Θεωρία της Εξέλιξης να διδάσκεται στο πλαίσιο των μαθημάτων Φυσικής Ιστορίας;

 

Σε μικρό χρονικό διάστημα όλοι γύρω του συνεπαίρνονται από τις βεβαιότητες του νεαρού που ορκίζεται μόνο στην Αγία Γραφή. Μόνο η καθηγήτρια Βιολογίας, η Έλενα, θα αντιπαρατεθεί μαζί του και μάλιστα στο δικό του έδαφος.

 

 

 

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

 

Ο Πιστός είναι μία ταινία που δείχνει πως η θρησκεία είναι μία μορφή χειραγώγησης. Ο πρωταγωνιστής μου καταφεύγει στη θρησκεία για να μειώσει το φόβο του και τις ματαιώσεις που δέχεται από τους γύρω του, ελέγχοντάς τους μέσα από τα λεγόμενα των Γραφών. Στη Ρωσία η θρησκεία είναι παντού και έχει γίνει η δεύτερη επίσημη ιδεολογία της χώρας. Όπως στην Αμερική, οι ιεροκήρυκες έχουν καταλάβει την τηλεόραση. Οι Ρώσοι προτιμούν να έχουν έναν αρχηγό να ακολουθούν παρά να σκέφτονται οι ίδιοι για τους εαυτούς τους. Και, παρόλο που η Εκκλησία έχει διαχωριστεί από το Κράτος, η Ορθοδοξία βρίσκεται παντού: στον στρατό, στους θεσμούς, στον πολιτισμό και ειδικά στην εκπαίδευση, υπαγορεύοντας τι είναι καλό και τι είναι κακό. Έτσι και ο πρωταγωνιστής μου ανακαλύπτει ότι ο φανατισμός δίνει δύναμη. Κανείς δεν τολμά να του αντιτεθεί παρά μόνο μία άθεη καθηγήτρια.

Το σενάριο έχει βασιστεί στο θεατρικό έργο του Μάριους Βον Μαγιενμπεργκ (Marius von Mayenburg), «Μάρτυρας». Διαβάζοντας τη Βίβλο ανακάλυψε μερικές πολύ βίαιες και με διπλό νόημα προτάσεις, που θα μπορούσαν να ερμηνευτούν ως το αντίθετο της αγάπης και της αλληλεγγύης. Οι προτάσεις αυτές χρησιμοποιούνται και στην ταινία, πάντα με αναφορά της πηγής τους, ακριβώς γιατί θεωρώ πως ο θεατής οφείλει να ξέρει από πού προέρχονται, αποκαλύπτοντας συγχρόνως τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να παρερμηνευτούν τα νοήματα της Αγίας Γραφής.     

 

Μια σατιρική ματιά στη σύγχρονη Ρωσία Hollywood Reporter

 

 

Από 15 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ @astorcinema

FESTIVALS

Επίσημη Συμμετοχή στο Τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα», Φεστιβάλ Καννών 2016. Ειδικό Βραβείο Καννών «François Chalais 2016» για την καλύτερη απόδοση της σύγχρονης πραγματικότητας.